Met het programma Brazilian Stories worden dit jaar de schijnwerpers gericht op Brazilië, waar een nieuwe generatie onafhankelijke filmmakers zich roert. Onder de noemer Brazilian Stories besteedt het festival speciale aandacht aan de recente, onafhankelijke cinema van Brazilië. Werden tot voor kort in Brazilië voornamelijk commerciële films geproduceerd, de laatste jaren roert een nieuwe generatie filmmakers zich. Zij vertellen vaak kleine, intieme verhalen of richten zich op maatschappelijke issues.
Zoals A cidade é uma só? (Is It Only One City?) van Adirley Queirós, die de bizarre geschiedenis in beeld brengt van een voorstad van Brasilia, die in jaren zestig uit ‘esthetische’ overwegingen in zijn geheel van de ene naar de andere kant van Brasilia werd verplaatst. Of A som ao redor (Neighbouring Sounds) van Kleber Mendonça Filho, een indringend portret van de Braziliaanse middenklasse in Recife; bang voor de boze buitenwereld hebben zij zichzelf in hun wijk achter tralies en hekken opgesloten. Ook wordt het zeer succesvolle O Palhaço (The Clown) van Selton Mello vertoond, een subtiel en tragikomisch portret van een vader en zoon, beiden clown. In Brazilië trok de film ruim 1,5 miljoen bezoekers.
En natuurlijk ontbreken de swingende en opzwepende muziekdocumentaires, een genre dat razend populair is in Brazilië, niet in het programma.