Latijns-Amerika magazine.
 
Exposición

Yubi Kirindongo. Rebel in Art & Soul

  • data:26/02 - 01/06
  • locatie:Museum Beelden aan Zee
  • adres:Harteveltstraat 1, Den Haag

Ruim vijftig grotere en kleinere sculpturen geven een overzicht van het bijzondere oeuvre van de Antilliaan, die beelden maakt van gevonden voorwerpen en afval. 

Het werk van de vele malen bekroonde Yubi Kirindongo (Willemstad, 1946) was over de hele wereld te zien in galerieën en op internationale tentoonstellingen zoals de Biënnales van Havana, Johannesburg en São Paulo. Zijn werk is toegankelijk, maar niet ‘makkelijk’. In Nederland was Kirindongo’s recyclekunst zelden te zien. Museum Beelden aan Zee presenteert met ruim zestig werken, gemaakt in de periode van de jaren zeventig tot nu, de eerste grote overzichtstentoonstelling van de belangrijkste Antilliaanse kunstenaar. Te zien zijn beelden van autobumpers en andere auto-onderdelen. Ook andere afvalmaterialen en gevonden voorwerpen vormt Kirindongo om tot betekenisvolle en sociaal geëngageerde beeldhouwwerken.
Na een harde, vaderloze jeugd vertrekt Yubi Kirindongo op zijn negentiende als verstekeling op een vrachtschip naar Europa. Bij aankomst, na Athene, Rome en Genua in Amsterdam, werkt hij onder meer als ziekenverpleger en bokser, en verzeilt meer en meer aan de zelfkant van de kleinburgerlijke Nederlandse samenleving van de zestiger jaren, met als dieptepunt de jaren dat hij in de gevangenis verblijft. In de gevangenis, en wanneer hij later weer vrij, komt hij  meer en meer in aanraking met een werkelijke interesse, de kunst. Kirindongo voelt zich bevrijd als hij het levensverhaal van Caravaggio leest. Eenzelfde heethoofd, steeds achtervolgd, en toch in staat tot het maken van grootse kunstvoorwerpen.
Yubi Kirindongo begint met schilderen als hij nog in Nederland is. Midden jaren zeventig keert hij voorgoed terug naar Curaçao, en ontdekt dat hij meer een beeldhouwer is dan een tekenaar. Terug op Curaçao ontwikkelt hij zich tot een geëngageerde kunstenaar, die zich inzet voor een verregaande emancipatie van de zwarte bevolking. Hij zet zich door zijn kunst in voor sociale veranderingen. Kirindongo werkt met afval: hij vereenzelvigt zich met het materiaal, maar laat het als een feniks uit de as herrijzen in nieuwe, trotse sculpturen. Hij heeft het talent alles met alles te combineren. Internationaal bekend wordt hij met zijn recyclekunst van afgedankte autobumpers, maar dat is slechts het begin van een oeuvre dat als heersende thema’s de vrijheid van de mens, het tegengaan en aanklagen van slavernij en het opnieuw leven inblazen van een schijnbaar dood iets heeft. Ogenschijnlijk folkloristisch en smakelijk vormgegeven, heeft Kirindongo’s werk veel raakvlakken met misstanden op het eiland en in zijn eigen biografie. Yubi Kirindongo is het culturele icoon van Curaçao.