World Cinema Amsterdam, het enige echte wereldcinema festival van Nederland, vindt dit jaar van 15 tot en met 24 augustus plaats. Voor het tiende jaar op rij belooft het festival tien dagen lang de beste, onafhankelijk geproduceerde films uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Het programma met ruim zeventig lange en korte films afkomstig uit de hele wereld, is te vinden op www.worldcinemaamsterdam.nl. Ook zijn er weer films onder de sterrenhemel, special screenings, feestjes, eten, en veel filmmakers zullen aanwezig zijn op het festival.
Dit jaar zijn er weer volop films uit Latijns-Amerika te bewonderen op het festival. Om te helpen bij de keuze, hebben wij alle Latijns-Amerikaanse films die op het World Cinema Amsterdam te zien zijn, alvast op een rij gezet. Van Brazilië tot Cuba en van Chili tot Mexico: deze films uit Latijns-Amerika kun je op WCA 2019 bekijken:
Juan Vera, Argentinië, 2018, 129 min.
Wat gebeurt er tussen man en vrouw als hun enige kind, voor wie zij zo lang hebben gezorgd, besluit het ouderlijke nest te verlaten? De Argentijnse debuterende regisseur Juan Vera, die in de filmwereld vooral zijn sporen als producent heeft verdiend, laat het zien in deze warme, romantische komedie, waarvoor hij zelf het scenario schreef.
Martino Zaidelis, Argentinië, 2018, 95 min.
Buenos Aires: veertiger Pilar is op een dood spoor beland en dat leidt tot een paniekaanval. Een genezer kent de oorzaak én de remedie: ze heeft haar gevoelens te veel opgekropt, terwijl ze die juist moet uiten. En dat doet ze voortaan – zonder ook maar enige reserve… Na het Chileense origineel Sin filtro (2016) en de Spaanse remake Sin rodeos 2018) is dit de derde versie van deze scherpe en hilarische komedie, met ditmaal de debuterende Argentijn Martino Zaidelis op de regisseursstoel.
Benjamín Naishtat, Argentinië, Brazilië, Nederland, 2018, 109 min.
1975, een Argentijns provinciestadje: Claudio, succesvolle advocaat, is in essentie een fatsoenlijke man, ware het niet dat hij zich met schimmige zaakjes bezighoudt, zoals het regelen van de verkoop van een leegstaand huis waarvan de eigenlijke bewoners zijn verdwenen. De potentiële koper is ervan overtuigd dat ze nooit terug zullen keren, dus wat maakt het uit. Wat later arriveert de Chileense detective Sinclair in de stad om een vermissing te onderzoeken. Hij heeft lastige vragen voor Claudio. Derde film van de Argentijnse regisseur Benjamín Naishtat, die zelf het scenario schreef.
Gabriel Mascaro, Brazilië, 2019, 100 min.
Hoe ziet de wereld er over acht jaar uit? De Braziliaanse regisseur Gabriel Mascaro, vooral bekend van zijn rodeodrama Neon Bull, schetst een intrigerend beeld in zijn nieuwe film Divino Amor, een mix van sciencefiction en een sensueel relatiedrama met een Bijbelse draai. Ook al lijkt er op het eerste gezicht niet veel veranderd, sommige dingen zijn toch echt anders; vooral de rol van de staat in het leven van alledag is veel groter geworden.
Don Millar, Canada, Colombia, 2018, 82 min.
Regisseur Don Millar filmde in tien steden over de hele wereld om in zijn eerste lange documentaire het leven en werk van de Colombiaanse schilder/beeldhouwer Fernando Botero (Medellín, 1932) in beeld te brengen – een poëtische, achter-de-schermen kroniek van de ‘Maestro’ die in de loop der jaren een geheel eigen figuratieve stijl ontwikkelde die gekenmerkt wordt door zijn fascinatie met omvang en volume.
De Colombiaans-Ecuadoriaanse regisseur Alejandro Landes, wiens Porfirio in 2011 de WCA Jury Award won, vertelt in de hallucinatoire thriller Monos geen politiek verhaal over kindsoldaten, maar geeft zijn visie op het dunne laagje beschaving dat spoorloos verdwijnt zodra het leven op het spel staat. Het adembenemende camerawerk is van de Nederlander Jasper Wolf.
Sofía Quirós Ubeda, Costa Rica, 2019, 82 min.
In Ceniza Negra, de eerste lange film van de Argentijns-Costa Ricaanse regisseur Sofía Quirós Ubeda, staat het 13-jarige meisje Selva centraal. Naast haar vertolkt ook de weelderige, soms magisch-realistische natuur een hoofdrol.In een klein plaatsje aan de kust woont de 13-jarige Selva met Tata, haar grootvader, en diens alcoholistische vriendin Elena. Met die laatste heeft Selva een haat-liefdeverhouding. In het bos ontmoet ze soms een vriendelijke vrouw met vlechten die alleen zij kan zien. Als Elena plotseling verdwijnt en Tata de wil om te leven is kwijtgeraakt, komt er een einde aan Selva’s kindertijd.
El viaje extraordinario de Celeste García
Arturo Infante, Cuba, 2018, 92 min.
De wat vreemde buurvrouw van de gepensioneerde Cubaanse lerares Celeste blijkt een ‘alien’ te zijn. Zij nodigt Celeste uit om een bezoekje aan haar thuisplaneet Gryok te brengen. Is dit een tweede, zij het letterlijk lichtjaren verwijderde kans op geluk?
La teoría Cubana de la sociedad perfecta
Regisseur Ricardo Figueredo laat in deze documentaire verschillende mensen aan het woord om te vertellen over de beperkingen in het dagelijks leven, en hun ervaringen met vrijheid van meningsuiting en censuur in het Cuba van na de revolutie. Wat is er terechtgekomen van het revolutionaire ideaal uit de jaren 60 om een zogenaamde ‘socialistische Nieuwe Mens’ te creëren, bevrijd van alle verdorvenheden van het kapitalistische systeem? De film is een reis door de gedachtewereld van de verschillende generaties Cubanen die op het eiland wonen.
Een absurdistische en chaotische collage over het leven in Havana in 2015, net voordat de ferry-verbinding tussen de Verenigde Staten en Cuba na meer dan vijftig jaar hervat zou worden en daarmee de toestroom van Amerikaanse toeristen weer op gang zou komen. De verhalen, in een mengeling van fictie, documentaire en animatie, laten de absurditeiten van het dagelijkse leven zien, in een tijd vol verwachtingen en onzekerheden na de bekendmaking dat de relaties tussen de VS en Cuba hersteld zouden worden.
Las muertes de Arístedes
Lázaro Lemus | Cuba | 2018 | 16′ | Spaans gesproken| Engels ondertiteld
De 19-jarige Arístedes overleed tijdens zijn dienstplicht in de Cubaanse marine. Er zijn geen beelden van hem bewaard gebleven; alleen een brief die hij kort voor zijn dood aan zijn zuster stuurde.
Flying Pigeon
Daniel Santoyo | Cuba | 2018 | 27′ | Spaans gesproken| Engels ondertiteld
Terwijl een oude man zijn ‘flying pigeon’-fiets probeert te beschermen, raken de straatrovers Javier en Roberto in de knoop met schuldgevoelens en werkethiek. Wie lukt het de fiets te bemachtigen?
Atardecer en el tropico
Marta María Borrás | Cuba | 2019 | 19′ | Spaans gesproken| Engels ondertiteld
Een vader en een dochter delen een huis, een lied, een land en de liefde voor elkaar. Ze zijn tevreden met hun eigen leven, maar streven naar iets beters voor de ander. Is dat mogelijk?
Jayro Bustamante, Guatemala, 2019, 107 min.
Guatemala heeft een kleine filmproductie, maar dat er desondanks bijzondere films gemaakt worden, bleek in 2015 toen regisseur Jayro Bustamante debuteerde met Ixcanul, de film die de WCA-editie van dat jaar opende. In zijn nieuweling Temblores (bevingen) laat hij zien wat er gebeurt met iemand die de euvele moed heeft de gebaande paden te verlaten.
Lila Avilés, Mexico, 2018, 102 min.
De sociale ongelijkheid in Mexico is groot. Terwijl de helft van de bevolking onder het bestaansminimum leeft, baadt een klein aantal rijken in ongekende weelde. Regisseur Lila Avilés illustreert in haar eerste speelfilm deze scherpe tegenstelling aan de hand van de dagelijkse routine van kamermeisje Eve, die in het luxe Hotel Presidente Internacional in Mexico-Stad werkt.
Carlos Reygadas, Mexico, Frankrijk, Duitsland, 2018, 173 min.
Ergens op het Mexicaanse platteland runt dichter Juan samen met zijn vrouw Esther een stierenranch. Als Esther het heel goed blijkt te kunnen vinden met paardentrainer Phil, een vriend van Juan, reageert deze aanvankelijk niet afwijzend – sterker: hij moedigt haar aan een verhouding te beginnen; ze hebben immers een open huwelijk. En dat doet ze, al wil ze er niet veel over vertellen. Langzaamaan overvleugelen onzekerheid, jaloezie en achterdocht zijn rationele overwegingen. De complexiteit van liefdesrelaties is een terugkerend thema in het werk van de vooraanstaande Mexicaanse regisseur Carlos Reygadas.
Itandehui Jansen, Mexico, 2018, 89 min.
Wat gebeurt er met de identiteit en de continuïteit van een cultuur als de jongeren zich gedwongen zien om te vertrekken naar elders omdat daar betere vooruitzichten bestaan? Het is deze vraag die regisseur Itandehui Jansen in dit zelfgeschreven speelfilmdebuut aan de orde stelt. Met de globalisering zijn vragen als deze relevanter dan ooit, zeker voor Jansen zelf als dochter van een Mixteekse moeder en een Nederlandse vader. Het resultaat is een poëtische ode aan het leven in kleine, landelijke gemeenschappen.
—————————————————————————————————————————————-
Dit jaar verwelkomt het festival meer dan twintig makers. Zij beantwoorden na vertoning van hun films vragen van het publiek. Uit Latijns-Amerika zijn aanwezig:
Competitie
Jayro Bustamante – TEMBLORES
Gabriela Cartol – LA CAMARISTA
Sofía Quirós Ubeda – CENIZA NEGRA
Gabriel Mascaro – DIVINO AMOR
World Cinema Special
Don Millar – BOTERO
GO CUBA!
Carlos Quintela – EL SUCESOR: EPISODE 1 & 2
WCA Presents
Itandehui Jansen – TIEMPO DE LLUVIA
Feestjes
Er vinden traditiegetrouw ook weer twee feestjes plaats in hoofdlocatie Rialto. Op zaterdag 17 augustus trapt WCA af met de Anniversary Party, onder leiding van dj Guzz. Het slotfeest op zaterdag 24 augustus barst na de Awards Ceremony en de slotfilm los, en wordt gehost door Afrolijk, in samenwerking met Caribbean Creativity.
Locaties & kaartverkoop
World Cinema Amsterdam vindt plaats op verschillende binnen- en buitenlocaties. Binnen: Rialto & De Balie. Let op: kaarten voor voorstellingen in De Balie zijn te verkrijgen via de website en aan de kassa van De Balie.
Buiten: Marie Heinekenplein, Vondelpark Openluchttheater, en VU Campus (On the Roofff). Woensdag 7 augustus vindt de eerste openluchtvoorstelling plaats: Re loca op het Marie Heinekenplein. Zie worldcinemaamsterdam.nl voor online kaartverkoop en programma-informatie.
Janet Luján
Espectacular ! Felicitaciones por traer este festival año a año.