Latijns-Amerika magazine.

Reseñas

The Invisible Life of Eurídice Gusmão: onzichtbare vrouwen in vijftigerjaren Brazilië

05-12-2019 door Ruby Sanders

Het is 1950. De achttienjarige Eurídice (Carol Duarte) en haar twintigjarige zus Guida (Julia Stockler) wonen nog bij hun conservatieve ouders in Rio de Janeiro. De grote droom van Eurídice is een loopbaan als pianiste, Guida hoopt vooralsnog vooral de liefde te vinden. We zijn in de openingsscènes getuige van naar wat later blijkt, de laatste intieme momenten van de twee zussen samen. Ze wandelen in de weldadig groene heuvels rond Rio’s baaien, raken elkaar kwijt. Guida lijkt onverschrokken, Eurídice roept paniekerig haar naam. Even later, terug in hun ouderlijk... » meer lezen

Rojo, dreigende sfeer in het Argentinië van 1975

12-09-2019 door Ruby Sanders

Vandaag is rood. Het is eind 1975, we staan aan de vooravond van de militaire coup in Argentinië. Generaal Jorge Videla zal benoemd worden tot president, die het land de komende acht jaar in een gewelddadige militaire dictatuur zou storten, waarin duizenden Argentijnen zouden verdwijnen, en miljoenen anderen de andere kant op zouden kijken. Maar opperbevelhebber Videla hebben we nog niet ontmoet. Sterker nog, we weten als kijker nog niets van dit alles, en krijgen deze informatie in de derde film van de jonge regisseur Benjamín Naishtat ook niet bepaald... » meer lezen

Temblores: genezen van homoseksualiteit in upperclass Guatemala

15-08-2019 door Ruby Sanders

In Temblores, de nieuwe film van Jayro Bustamantes, wordt een homoseksuele man in Guatemala door zijn familie verplicht om therapie te ondergaan om te ‘genezen’, als hij tenminste zijn huis en kinderen niet wil verliezen. De setting van Jayro Bustamantes tweede film kan op het eerste gezicht niet méér verschillen van zijn debuutfilm Ixcanul (2015). In plaats van vulkanische berglandschappen zijn we in de grote stad, in plaats van eenvoudige plattelandswoningen zitten we in kasten van huizen, in plaats van een tienermeisje als protagonist gaat Temblores over veertiger Pablo. En toch blijken... » meer lezen

Yuli: sprankelende biopic uit Cuba

13-06-2019 door Ruby Sanders

Yuli is een kleurrijke biopic gebaseerd op het leven van Carlos Acosta, een Cubaans balletfenomeen en de eerste zwarte solist bij het Londense Royal Ballet. Met in de hoofdrol niemand minder dan Acosta zelf. De openingsscene van de Cubaanse film Yuli is verrassend: we zien herkenbare beelden van Havana, soms op het stereotype af, van de Malecón (de boulevard), de typerende statige maar afgebladderde panden, politieke leuzen die de muren sieren, kinderen in schooluniformen, klassieke auto’s en bejaarden in parkjes, maar we hóren een klassieke wals in plaats van de bekende... » meer lezen

Acusada: sensatie en opportunisme in Argentinië

16-05-2019 door Ruby Sanders

In Acusada leeft de jonge Dolores het leven van een gewone tiener in de hogere klasse van Argentinië, totdat haar beste vriendin Camila wordt vermoord. Twee jaar later is zij de enige verdachte in de zaak en staat haar leven op zijn kop. Aan het zorgeloze bestaan van de jonge, talentvolle Dolores (sterk gespeeld door popster Lali Espósito) komt abrupt een einde als haar beste vriendin tijdens een feest wordt vermoord. Dolores wordt als hoofdverdachte aangewezen en wordt het mikpunt van een mediastorm. Samen met haar ouders en de familieadvocaat... » meer lezen

Bacanal Chipote – ‘Dansen op de doden’

13-05-2019 door Petra Spuijbroek

Gezien in het Migratie Museum te Den Haag tijdens de ‘Freedom Book Fair’. Het is zaterdag 4 mei, in Nederland herdenken wij allen – burgers en militairen – die in Nederland of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Het thema van Bevrijdingsdag is dit jaar ‘In vrijheid kiezen’. De voorstelling Bacanal Chipote, die hier vanavond wordt opgevoerd door vijf gevluchte burgers uit het door geweld geteisterde Nicaragua, sluit aan bij dit beladen thema. Lleca Teatro maakt... » meer lezen

Pájaros de verano: niet bang voor de grote Colombiaanse verhalen

07-03-2019 door Ruby Sanders

Het langverwachte vervolg op Ciro Guerra’s El abrazo de la serpiente is een op ware gebeurtenissen gebaseerde, epische vertelling over de vroege jaren van Colombia’s internationale drugshandel en de verwoestende gevolgen voor een traditionele gemeenschap. In het noordoosten van Colombia ligt de woestijn van La Guajira er eind jaren zestig verlaten bij. De oorspronkelijke bewoners van de regio, de Wayúu, voorzien in hun levensonderhoud door geiten te hoeden, koeien en ezels te houden, en misschien wat koffie te verhandelen. Ze hebben hun eigen regels en gebruiken, hun eigen taal (Wayuunaiki) en... » meer lezen

Tarde para morir joven: portret van een jong Chili

09-02-2019 door Jelle van der Meulen

Een hevige bosbrand woekert vlak buiten een commune in de Chileense Andes. Bewoners proberen met emmers water en natte dekens de brand te blussen. De hond van Clara, een van de meisjes uit de commune, worstelt zich los en vlucht, weg van de brand, maar ook weg van de gemeenschap, een andere, ongewisse toekomst tegemoet. Deze woongemeenschap in de bergen van Chili is het decor van Tarde para morir joven, een film die de levens volgt van drie kinderen die opgroeien in het Chili van 1990. Binnen een vrijzinnige gemeenschap... » meer lezen

Los Reyes: rondhangen in Santiago de Chile

04-02-2019 door Ruby Sanders

De Chileense documentaire Los Reyes volgt het leven van skatende tieners in het Chileense skatepark Los Reyes, via de ogen van de ware ‘koningen’ van het park; de straathonden Chola en Football. Aanvankelijk waren regisseurs Bettina Perut en Iván Osnovikoff van plan een documentaire te maken over de jongeren die het oudste skatepark van Santiago (Chili) geregeld bezoeken. Maar bij nader inzien bleken de skaters toch niet de toegankelijkste personages, en de groep was niet vast genoeg om echt te portretteren. Toen viel het oog van de regisseurs op twee andere... » meer lezen

Cartucho: rauwe documentaire over nog rauwer onderwerp

06-12-2018 door David ter Avest

In Colombia geldt Cartucho als een haast mythische plek. Een ooit keurige wijk in Bogotá veranderde decennialang in een miserabele plek waar niemand durfde te komen. De hevige sociale problematiek werd niet aangepakt, maar in plaats daarvan werd de wijk platgegooid om op de plek een park aan te leggen. Genoeg reden voor de Colombiaanse stedenbouwkundige Andrés Chávez Sánchez om deze omstreden geschiedenis onderwerp van zijn eerste documentaire te maken. Het resultaat is een rauwe documentaire over een nog rauwer onderwerp. Centraal in de documentaire staan de voormalige, roemruchtige wijk... » meer lezen

Opgejaagd door het verleden

24-11-2018 door Jasper Vervaeke

De verhalenbundel De geliefden van Allerheiligen vormt de bron van Juan Gabriel Vásquez’ oeuvre. Wat blijkt? Het verteltalent van de Colombiaanse succesauteur is ontsprongen in de Belgische Ardennen. De geliefden van Allerheiligen verscheen oorspronkelijk in 2001, lang voor Vásquez’ bejubelde romans Het geluid van vallende dingen en De vorm van ruïnes. Op de eerste Colombiaanse uitgave stond een afbeelding van Les amants van de Belgische schilder René Magritte. Die cover was goed gekozen. Net als de met lakens bedekte, kussende minnaars van Magritte, spelen de geliefden uit Vásquez’ verhalen graag... » meer lezen

‘Las Herederas’: Loskomen uit Paraguayaanse gevangenis

25-10-2018 door Ruby Sanders

Las herederas is de eerste lange speelfilm van de Paraguayaanse regisseur Marcelo Martinessi (1973) die met zijn debuut meteen verschillende prijzen in de wacht sleepte. Het gevoelige en betekenisvolle drama, over twee samenwonende vrouwen van middelbare leeftijd – geliefden, al is dat niet altijd even duidelijk – won in Berlijn de Zilveren Beer voor beste actrice (voor Ana Brun als Chela), in San Sebastian de Sebastiane Latino Award en in eigen land de Jury Award op het World Cinema Amsterdamfestival. Chela en Chiquita, twee Paraguayaanse vrouwen afkomstig uit (ooit) welgestelde families,... » meer lezen

Chavela: op zoek naar zelf-acceptatie in Mexico

23-08-2018 door Ruby Sanders

De innemende documentaire Chavela vertelt het verhaal van zangeres Chavela Vargas die, eerst in Mexico en uiteindelijk wereldwijd, faam verwierf met interpretaties van traditionele Mexicaanse rancheras. De muziek, door het rauwe stemgeluid van Chavela extra krachtig vertolkt, gaat over tragische liefdes, verlangens, dronkenschap en eenzaamheid. Diezelfde thematiek tekende haar eigen leven. “Het is belangrijk waar we naartoe gaan en niet waar we vandaan komen”, zegt de van oorsprong Costa-Ricaanse, maar in Mexico beroemd geworden zangeres Chavela Vargas (1919-2012) enigszins knorrig tegen haar interviewers. Toch vertelt ze even later over het begin... » meer lezen

Sueño en otro idioma: op zoek naar verdwenen culturen in Mexico

14-08-2018 door Ruby Sanders

  De taal die mensen spreken bepaalt grotendeels de manier waarop zij tegen de wereld, tegen elkaar en zichzelf aankijken. Dat is de premisse van de Mexicaanse film Sueño en otro idioma (I Dream in another language). Hoe de werkelijkheid beleefd wordt; wat de grenzen tussen realisme en surrealisme zijn: allemaal worden ze gevormd door taal. Dus wanneer een taal dreigt uit te sterven, verdwijnt daarmee ook een specifieke wereldvisie. Mooie stof tot nadenken, gebracht door de Mexicaanse broers Ernesto (regie) en Carlos (scenario) Contreras.    In Sueño en otro idioma trekt de... » meer lezen

El presidente: politieke en persoonlijke zoektocht naar goed en kwaad in Argentinië

19-07-2018 door Ruby Sanders

De spannende film El Presidente, op Cannes geselecteerd voor het Un Certain Regard-programma, is de derde speelfilm van de Argentijnse regisseur Santiago Mitre. In de film vormt een politieke top het decor voor een broeierige thriller met in de hoofdrol een ondoordringbare Argentijnse president wiens politieke vuurdoop samenvalt met een persoonlijke crisis. Wat er in de onherbergzame hoogten van de Andes gebeurt, kan het daglicht veelal niet verdragen. ‘Gelooft u in goed en kwaad?’, vraagt de Spaanse journalist Claudia Klein (Elena Anaya) aan president Hernán Blanco (Ricardo Darín). Zij interviewt... » meer lezen