Latijns-Amerika magazine.

Reseñas

Ensemble Moxos: Barroco de Bolivia

16-12-2013 door Carmen Laura Gimenez Solar

Barroco, un termino mayormente asociado con iglesias de complicada arquitectura, palacios, trajes estilo Maria Antoinette, pelucas y decadencia. Como música evoca algo pomposo, con una abundancia de violas de distintos tamaños o dramáticos solos de piano. Música barroca originaria de Latinoamérica muy difícilmente encaja en esta descripción. En el noreste de Bolivia, en los llanos orientales que colindan con los desbordes amazónicos, se encuentra San Ignacio de Moxos, un pequeño pueblo como cualquier otro de la región; una plaza principal como núcleo, donde se erige su iglesia; típica Jesuita, simple,... » meer lezen

Mercedes Sosa: de stem van Latijns-Amerika

24-11-2013 door Ruby Sanders

Met het overlijden van de Argentijnse folkzangeres Mercedes Sosa in 2009 verloor Latijns-Amerika een belangrijke stem. Niet alleen haar kenmerkende zangstem, maar ook haar proteststem; gedurende haar hele carrière nam Mercedes Sosa het op voor het onderdrukte en in armoede levende deel van het Latijns-Amerikaanse volk. Altijd bleef ze naturel en bescheiden, en verdedigde zij ‘haar’ Latijns-Amerika, soms met gevaar voor eigen leven. In de documentaire Mercedes Sosa: la voz de Latinoamérica heeft de Argentijnse regisseur Rodrigo Vila het leven van de diva die geen diva was in beeld gebracht... » meer lezen

Narco Cultura: verheerlijking van de vernietigende narco-cultuur in Mexico

18-11-2013 door Ruby Sanders

Voor een groeiende groep Mexicanen en Latino’s in de Verenigde Staten, zijn ’s lands grootste drugshandelaren verworden tot heroïsche figuren, voorbeelden van succes en roem die een uitweg uit de marge belichamen. Een nieuwe ‘Amerikaanse droom’, een manier om hogerop te komen. Terwijl in Mexicaanse grenssteden zoals Ciudad Juárez de drugsoorlog dagelijks dodelijke slachtoffers eist, vieren de Latinos in Los Angeles het ‘narco’-leven in al haar facetten. De Israëlische journalist en filmmaker Shaul Schwarz besloot dit verhaal te vertellen nadat hij in Los Angeles op een feest was waar gedanst... » meer lezen

Special Colombiaanse literatuur: Evelio Rosero: De drie Lilia’s

14-09-2013 door Jasper Vervaeke

Laat u niet misleiden door de kleurrijke kaft, de fleurige titel en de dwangmatige vergelijking met García Márquez op de cover: allemaal geforceerde marketingtrucs die de simplistische, exotische beeldvorming rond de Latijns-Amerikaanse maatschappij en literatuur in stand houden en dus volledig voorbijgaan aan de complexiteit van een continent waar het woord ‘diversiteit’ dagelijks een nieuwe dimensie krijgt. De originele titel van De drie Lilia’s luidt Los almuerzos (‘De middagmalen’), en de korte roman speelt zich af in de stad waarvan García Márquez altijd al een afkeer heeft gehad, het kille... » meer lezen

Special Colombiaanse literatuur: Juan Gabriel Vásquez: Het geluid van vallende dingen

12-09-2013 door Jasper Vervaeke

Na zijn werk speelt de jonge docent rechten Antonio Yammara graag een potje carambole in een van de rokerige biljartzalen in het centrum van Bogotá. Regelmatig wordt hij er uitgedaagd door ene Ricardo Laverde, een zwijgzame man van middelbare leeftijd. Op een dag toont Laverde Yammara een cassettebandje en vraagt hem of hij toevallig een plek kent waar hij het in alle rust kan beluisteren. Yammara neemt Laverde mee naar het Casa de Poesía, het voormalige huis van fin de siècle-dichter José Asunción Silva, waar literatuurliefhebbers zich in zachtleren zetels... » meer lezen

Special Colombiaanse literatuur: Antonio Ungar: De presidentskandidaat

05-09-2013 door Jasper Vervaeke

In juni 2003, nauwelijks een maand voor zijn dood, nam Roberto Bolaño deel aan een bijeenkomst van Latijns-Amerikaanse romanciers in Sevilla. De doodzieke schrijver las er de tekst ‘Los mitos de Chtulhu’ voor, maar eigenlijk had hij een toespraak voorbereid over de ‘nieuwe Latijns-Amerikaanse literatuur’. In ‘Sevilla me mata’ − de postuum gepubliceerde tekst van die nooit gehouden toespraak − overschouwt Bolaño de nieuwe generatie Latijns-Amerikaanse schrijvers. “Het panorama is veelbelovend”, besluit hij, “zeker wanneer je het vanop een brug bekijkt. Minstens vijfentwintig schrijvers steken hun kop boven het overvloedige... » meer lezen

Special Colombiaanse literatuur: Sergio Álvarez: 35 Doden

01-09-2013 door Jasper Vervaeke

“Gebruik dat woord maar niet”, repliceert het anonieme hoofdpersonage van 35 Doden wanneer iemand het woord ‘toekomst’ in de mond neemt. Zijn aangeboren afkeer van de term doet denken aan Ferdinand Bardamu’s legendarische statement “je ne crois pas à l’avenir”. Of Sergio Álvarez (°1965, Bogotá) Célines meesterwerk gelezen heeft, is onzeker, maar in 35 Doden neemt hij de lezer alleszins mee op een reis naar het einde van de Colombiaanse nacht. Het minste dat je van Álvarez’ roman kan zeggen, is dat hij blijk geeft van monumentale aspiraties. Jarenlang werkte... » meer lezen

Aquí y allá (Antonio Méndez Esparza, 2012): hier, daar en nergens in Zuid-Mexico

08-08-2013 door Ruby Sanders

De Midden-Amerikaanse immigrant in de hoop op een beter bestaan in het veelbelovende Noorden kennen we inmiddels uit verschillende films, met vele gezichten. Bij de jonge vader Pedro uit het Mexicaanse Aquí y allá (‘Hier en daar’) ligt de focus net anders: hij is een terugkerende emigrant die net als velen met hem zijn geluk probeerde te beproeven boven de grens in de hoop met een volle portemonnee terug te keren naar Mexico. De film begint als hij na een paar jaar thuiskomt bij vrouw en twee dochters, die laatste... » meer lezen

Grande Andrés (te quiero)

04-07-2013 door Lisa Couderé

Andrés Calamaro. No sé si es su nombre o sus lentes de sol las que le dan una mirada dulce y firme a la vez. O tal vez el acento argentino jugoso y la manera desenvuelta de hablar. Pero Andrés es grande. Algo que claramente también les pareció al cautivado público del coliseo General Rumiñahui en Quito el 15 de junio, que estuvo persistiendo durante todo el concierto: “Olé, olé, olé Andrés.” Y los hinchas tenían toda la razón. Más que un concierto de uno de los íconos del rock... » meer lezen

‘Zwart ijs’

04-06-2013 door Jasper Vervaeke

Recensie van Zwart ijs van Bernardo Fernández Eerder verschenen op bibliotheek.be   Het zal niemand ontgaan zijn dat er in Mexico een bloederige drugsoorlog woedt. Logischerwijs inspireert die problematiek ook meer dan een schrijver. De welig tierende ‘narcoliteratuur’ kan grosso modo in twee groepen onderverdeeld worden: enerzijds zijn er de literaire romans, die de ‘narcocultuur’ onder de loep nemen en stilstaan bij de oorzaken en gevolgen van het virus dat de Mexicaanse maatschappij aanvreet. Zo gunt ‘Kroniek van een hofzanger’ van Yuri Herrera ons bijvoorbeeld een blik in de innerlijke... » meer lezen

Después de Lucia: onmacht en onrecht in Mexico

30-05-2013 door Carmen Laura Gimenez Solar, Ruby Sanders

De Mexicaanse film Después de Lucia is een confronterend drama over pesterij op een middelbare school dat nog lang nadreunt. Regisseur Michel Franco laat in zijn derde speelfilm geen enkel lichtpuntje aan het einde van de tunnel schijnen. Pesten heeft in deze huiveringwekkende gitzwarte film verregaande consequenties voor personages en kijkers.   Net als in andere verhalen over pesten gaat Después de Lucía over een jong, mooi maar stil meisje, een nieuweling op school die de fout begaat zichzelf in een kwetsbare positie te zetten ten opzichte van haar klasgenoten.... » meer lezen

Doméstica: de vanzelfsprekendheid van de Braziliaanse dienstmeid

22-05-2013 door Carmen Laura Gimenez Solar

Op het LAFF 2013 was de al eerder op het IDFA vertoonde Braziliaanse documentaire Doméstica (Brazilië, 2012) van Gabriel Mascaro te zien, over het fenomeen van de Braziliaanse huishoudelijke hulp. In de documentaire tonen zeven tieners uit verschillende lagen van de Braziliaanse samenleving een portret van hun huishoudelijke hulp, en haar plek in hun huis en hart. Dit doen ze onder begeleiding van regisseur Mascaro, aan de hand van vragen en beeldmateriaal. Zeven verhalen krijgt de kijker te zien. Zeven huishoudelijk werkers (zes vrouwen en één man) – in interactie met de gezinnen waar ze werken en... » meer lezen

El muerto y ser feliz: zwartkijken op Argentijns verleden

21-05-2013 door Ruby Sanders

Zoals te lezen in één van onze verslagen van het Latin American Film Festival van mei 2013, hebben oudere personages de afgelopen jaren hun intrede gedaan in de Latijns-Amerikaanse cinema. Waar hiervóór adolescenten met hun vraagstukken de Latijns-Amerikaanse films domineerden, nemen de laatste tijd opvallend veel 50-plussers het roer over. Zoals we ook al hebben kunnen lezen, nemen de ouderen de kijker onherroepelijk mee terug naar het verleden. Zo’n recente film is de Argentijnse road-movie El muerto y ser feliz (Javier Rebollo, 2012), waarin het gaat om achteromkijken en het... » meer lezen

Tiempos menos modernos (Simón Franco, 2011): niet zo modern Argentinië

20-05-2013 door Ruby Sanders

De Engelse titel van Tiempos menos modernos (Simón Franco, 2011) luidt Not so Modern Times, een verwijzing naar Modern Times, de klassieker van Charlie Chaplin uit 1936, waarin de industrialisatie en anonimiteit van het moderne leven op satirische wijze wordt bekritiseerd. Het leven van hoofdpersoon Payaguala in deze Argentijnse film, bijna tachtig jaar later verfilmd, heeft niets weg van de groteske samenleving waar Chaplin kritisch tegenover stond. Totdat daar op een dag verandering in komt, en industrialisatie en globalisering in deze films ook thema’s worden. De film vertelt het verhaal van Ramiro... » meer lezen